Enersensen kehittämälle merituulivoimalan jalustaratkaisulle myönnetty patentti

Enersense International Oyj | Lehdistötiedote | 14.10.2024 klo 14:00:00 EEST

Euroopan patenttivirasto (EPO) on myöntänyt Enersensen kehittämälle merituulivoimalan painovoimaan perustuvalle jalustaratkaisulle Eurooppapatentin.

Jalustaratkaisussa erityistä on sen kuljetus kelluttamalla asennuspaikalle. Asennus pohjaan tehdään ballastoimalla, eli täyttämällä painolastia, ja painolastia tyhjentämällä jalusta on mahdollista nostaa ylös ja käyttää uudelleen uudessa paikassa, tai toimittaa kierrätykseen tuotteen elinkaaren lopussa. Painolastia käytettäessä jalustan asennuksessa vältytään suurten kelluvien nosturialusten käytöltä.

Konseptin kehitystyö aloitettiin vuonna 2017 ja virallinen patenttihakemus julkaistiin 13. maaliskuuta 2020. Eurooppapatentti julkaistiin virallisesti 11.9.2024. Patentin numero on 3879035.

”Olemme erittäin ylpeitä tästä uudesta patentista, joka edustaa merkittävää edistysaskelta merituulivoima-alalle. Tämä patentti vahvistaa asemaamme innovaatiojohtajana ja antaa meille entistä paremmat mahdollisuudet vastata asiakkaidemme tarpeisiin ja kehittää uusia, huipputason ratkaisuja”, kertoo Niko Suomela, liiketoimintajohtaja, Enersense Offshore Business.

Niko Suomela, liiketoimintajohtaja, Enersense Offshore Business
Puhelin: +358 40 583 3778