Lehdistötiedote|17.11.2021

Enersense on valittu pääurakoitsijaksi Fingridin Arkkukallion sähköasemaprojektiin

Enersense International Oyj Lehdistötiedote 17.11.2021 klo 13.30

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttajan Enersense International Oyj:n Power-liiketoimintaan kuuluva tytäryhtiö Empower PN Oy on voittanut Fingridin julkisen hankinnan kilpailutuksessa Arkkukallion sähköasemaurakan.

Länsirannikolle lähelle Kristiinankaupunkia rakennettava uusi Arkkukallion 400/110 kV:n sähköasema mahdollistaa lähialueelle suunnitteilla olevien uusien tuulivoimapuistojen liittämisen kantaverkkoon jopa 1 000 MW:n liittymiskapasiteetilla. Projekti työllistää Enersenseä arviolta kahden vuoden ajan, ja sen valmistelut alkavat välittömästi. Urakan arvo on noin 14 miljoonaa euroa. ”Arkkukallion sähköasema on merkittävä tuulivoiman liityntäpiste. Sähköasema on osa Turusta Keminmaalle ulottuvaa Rannikkolinjaa. Rannikkolinja on voimajohtolinja, joka osaltaan varmistaa Suomen pysymisen yhtenä sähkön hinta-alueena. Voimajohdon kautta siirretään tuulivoimalla tuotettua sähköä edelleen suuren sähkönkysynnän alueille eteläiseen Suomeen”, kommentoi omaisuudenhallinnasta vastaava johtaja Timo Kiiveri Fingrid Oyj:stä. Arkkukallion sähköasema on Enersenselle vuoden sisällä jo toinen näin laaja sähköasemaurakka. ”Hanke on meille hieno jatko vaativien 400 kV:n sähköasematoimitusten portfolioon ja vahvistaa asemaamme olla merkittävässä roolissa päästöttömien hankkeiden toteuttamisessa matkalla kohti hiilineutraalia, ympäristöystävällistä yhteiskuntaa”, toteaa Enersensen sähköasemaliiketoiminnan johtaja Antti Keskinen. Päätös on lainvoimainen hankintalain mukaisen valitusajan päätyttyä.