Lehdistötiedote|17.3.2022

Enersenselle S-ryhmän tuulipuistojen kunnossapitosopimus – Enersensen huollettavana jo puolet koko Suomen tuulivoimakapasiteetista

[caption id="attachment_40126" align="alignleft" width="1200"] Kuva: Sarvisuon tuulipuisto[/caption] Enersense International Oyj Lehdistötiedote 17.3.2022 klo 10.45

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense International Oyj on solminut S-ryhmän tuulivoimatuotannosta vastaavan Gigawatti Oy:n kanssa tuulipuistojen kunnossapito- ja viankorjauspalvelusopimuksen.

Sopimus kattaa Hoikkasuon, Jäneskeitaan, Sarvisuon ja Sarvankankaan tuulipuistojen kunnossapito- ja viankorjauspalvelut vuosina 2022-2027. Sopimuksen piirissä ovat puistojen voimajohdot, sähköasemat sekä sähkö- ja tietoliikenneverkko.

Gigawatti Oy:n Sarvisuon tuulipuisto on Suomen suuritehoisin tuotannossa oleva tuulipuisto. Sarvisuon puistossa on 27 kappaletta 5,6 MW:n voimaloita, joiden yhteisteho ylittää 150 MW. Vuodessa se tuottaa 0,5 terawattituntia, mikä vastaa noin puolta koko S-ryhmän sähköntarpeesta. S-ryhmä on Suomen kolmanneksi suurin tuulisähköntuottaja, ja tällä hetkellä Gigawatti Oy:llä on yhteensä 271 MW tuulivoimaa. S-ryhmä käyttää kaiken tuottamansa sähkön omissa 1 800 toimipisteessään.

Kokonaisuudessaan Suomen kumulatiivinen tuulivoimakapasiteetti vuoden 2022 alussa oli 3 257 MW.

”Enersensen kunnossapidossa on yli 1 600 MW eli puolet Suomen tuulivoimasta. Kunnossapidossamme olevat tuulipuistot koostuvat 15 eri asiakkaasta, jotka ovat alallaan Suomen suurimpia. Enersense vastaa useissa kohteissa käyttövarmoista tietoliikenneyhteyksistä, valvonta-, käytönjohto-, viankorjaus ja kunnossapitopalveluista”, sanoo Enersensen Transmission Network -liiketoiminnan myyntijohtaja Topias Koskela.

Enersense toimii kunnossapitotehtävissä sekä maa- että merituulivoimapuistoissa. Tuulivoiman kunnossapitoon Enersensellä ovat erikoistuneet Oulun, Harjavallan, Hämeenlinnan ja Seinäjoen yksiköt.