Lehdistötiedote, Sijoittajauutinen|12.4.2024

Eurooppalainen energiayhtiö Alpiq Enersensen osakkuusyhtiö P2X Solutionsin pääomistajaksi

Sijoittajauutinen 12.04.2024 klo 8.00

Enersensen osakkuusyhtiö, suomalainen vihreän vedyn edelläkävijäyritys P2X Solutions (P2X) on sopinut rahoitusjärjestelystä sveitsiläisen energiayhtiö Alpiqin kanssa. Alpiq investoi P2X:ään noin 47 miljoonaa euroa, minkä myötä Alpiqista tulee P2X:n pääomistaja. Enersensen omistusosuus P2X:ssä laskee järjestelyn yhteydessä noin 9 prosenttiin. Enersense jatkaa P2X:n hallituksessa ja käsittelee yhtiötä osakkuusyhtiönä. P2X:n omistusjärjestelyllä ei ole Enersenselle kassavirtavaikutusta, eikä se vaikuta sijoituksen tasearvoon.

P2X rakentaa parhaillaan Suomen ensimmäistä teollisen mittakaavan vihreän vedyn tuotantolaitosta Harjavaltaan. Yhtiö suunnittelee lisäksi vetylaitoksia Joensuuhun ja Ouluun.

”Enersense on ollut vuodesta 2022 alkaen osa-omistajana P2X:ssä. Energiamurroksen toteuttajana meille on tärkeää olla mukana luomassa Suomeen vetymarkkinaa ja on hienoa saada tähän työhön mukaan Alpiqin kaltainen kansainvälinen uusiutuvan energian ja energiamurroksen osaaja. Alpiqin merkittävä panostus vahvistaa huomattavasti P2X:n asemaa sekä sen mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa, ja on osoitus siitä, että Alpiqilla on vahva usko P2X:ään vihreän vedyn edelläkävijäyrityksenä Suomessa. Uskomme, että järjestelystä voi avautua myös muita yhteistyömahdollisuuksia”, toteaa Enersensen toimitusjohtaja Jussi Holopainen.

Alpiq tuottaa asiakkailleen sähköä sekä tarjoaa energiatuotantoon, markkinointiin ja optimointiin liittyviä palveluja useilla Euroopan keskeisillä markkina-alueilla. Yhtiö on toiminut myös Suomessa oman tiimin voimin jo usean vuoden ajan. Alpiqilla on erityisen vahva asema ja yli satavuotinen historia vesivoiman tuotannosta Sveitsissä. Yhtiön oikaistu liikevaihto (pois lukien ei-toiminnalliset vaikutukset) oli yli 8,5 miljardia euroa (8,4 miljardia Sveitsin frangia) vuonna 2023.

Jussi Holopainen, toimitusjohtaja

Puhelin: +358 40 0437515