Lehdistötiedote|21.7.2022

Enersense ja Rauma Marine Constructions sopimukseen kahden LNG-matkustaja-autolautan varustelutöistä

Lehdistötiedote 21.7.2022 klo 16:00

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttajan Enersense International Oyj:n Smart Industry -liiketoimintaan kuuluva tytäryhtiö Enersense Works Oy ja Rauma Marine Constructions (RMC) ovat solmineet uuden sopimuksen koskien kahden uuden matkustaja-autolautan varustelutöitä Rauman telakalla. Nyt solmittu sopimus kattaa TT-Line Companyn tilaamien laivojen vaativimpien teknisten tilojen, kuten pääkonehuoneen ja LNG-tankkialueen teräs- ja putkistoasennukset sekä eristystyöt.

Uusi sopimus on merkittävä kokonaisuus Enersensen Smart Works -liiketoiminnalle. Sopimuksen työllisyysvaikutus liiketoiminnalle on yli 150 henkilötyövuotta ja se vahvistaa Enersensen tilauskantaa aina vuoden 2024 loppuun asti.

”Olemme todella tyytyväisiä uudesta sopimuksesta, joka syventää entisestään kumppanuuttamme RMC:n kanssa ja luo jatkuvuutta useiden vuosien yhteistyölle Rauman telakalla. Odotamme innolla, että pitkään odotettu projekti saadaan tuotantoon ja pääsemme osallistumaan sen rakentamiseen näin merkittävässä roolissa”, sanoo Enersensen Smart Works -liiketoiminnan operatiivinen johtaja Mikko Lampinen.

TT-Line Companyn tilaamat uudet matkustaja-autolautat ovat ympäristöystävällisiä nesteytetyllä maakaasulla (LNG) kulkevia aluksia, jotka suunnitellaan ja valmistetaan liikennöimään erittäin haastavissa olosuhteissa. Nyt sovittu uusi toimituskokonaisuus TT-Line-projektissa on Enersensen Smart Works -liiketoiminnalle strategisesti tärkeä, sillä LNG-projektien toteuttaminen edesauttaa konsernin visiota olla merkittävä päästöttömän yhteiskunnan toteuttaja.

"RMC:n verkostomainen toimintamalli perustuu pitkäjänteisiin ja strategisiin kumppanuuksiin. Haluamme jatkuvasti vahvistaa kumppaniverkostoamme. Aidosti verkostomaisella ja avoimella yhteistyöllä voimme kehittää toimintatapoja ja prosesseja. Enersense on hyvä esimerkki yrityksestä, joka haluaa kehittyä ja samalla kehittää yhteistyössä kanssamme suomalaista meriteollisuusverkostoa", sanoo RMC:n operatiivinen johtaja Ville Laaksonen.

”Haluan kiittää RMC:tä pitkäaikaiseen kumppanuuteemme perustuvasta hyvästä yhteistyöstä ja luottamuksesta. Liiketoimintaamme meriteollisuudessa on kehitetty ja kasvatettu systemaattisesti, ja tämä sopimus osoittaa, että teemme henkilöstömme kanssa oikeita asioita. Hanke tulee vahvistamaan organisaatiotamme ja verkostoamme entisestään ja tulemme myös hyödyntämään mahdolliset synergiaedut Enersense Offshoren kanssa”, toteaa Enersensen Smart Industry -liiketoiminta-alueen johtaja Jaakko Leivo.