Lehdistötiedote|15.7.2021

Enersense on solminut sopimuksen Valmiera-Tartto- sekä Valmiera-Tsirguliina-voimajohtojen uusimisesta

Lehdistötiedote, 15.7.2021 klo 16.00

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttajan Enersense International Oyj:n latvialainen tytäryhtiö Empower SIA, josta Enersense omistaa 59 prosenttia, on allekirjoittanut sopimuksen Latvian sähkönsiirron kantaverkkoa ylläpitävän AS Augstsprieguma tiklsin kanssa. Sopimus koskee Valmieran (Latvia) ja Tarton (Viro) sekä Valmieran ja Tsirguliinan (Viro) välisten 330 kV:n voimajohdon uudistamista.

Empower SIA ja integroitujen verkkojen suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon erikoistunut virolainen Leonhard Weiss Oü vastaavat yhdessä hankkeen toteutuksesta. Projekti sisältää valmistelu- ja suunnittelutyöt, vanhojen olemassa olevien voimajohtojen purkamisen sekä uusien voimajohtojen rakentamisen. Hankkeen arvioidaan valmistuvan syyskuussa 2024.

“On hienoa, että osaamistamme arvostetaan, ja pääsemme toteuttamaan vaativia projekteja ja toimimaan vastuullisena kumppanina asiakkaillemme”, toteaa Enersensen toimitusjohtaja Jussi Holopainen.

Valmieran ja Tarton sekä Valmieran ja Tsirguliinan välisten voimajohtojen uudistaminen on tärkeä osa kokonaishanketta, jossa Itämeren alueen sähköverkkoja liitetään Manner-Euroopan sähköverkkoon.