Lehdistötiedote|7.9.2022

Enersense on valittu pääurakoitsijaksi Fingridin Simojoen sähköaseman laajennusprojektiin

Lehdistötiedote 7.9.2022 klo 10:00

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttajan Enersense International Oyj:n Power-liiketoimintaan kuuluva tytäryhtiö Enersense PN Oy on voittanut Fingridin julkisen hankinnan kilpailutuksessa Simojoen sähköaseman laajennusurakan.

Simon kuntaan Lapin maakunnan ja Pohjois-Pohjanmaan rajalle toteutettava Simojoen sähköaseman laajennus mahdollistaa lähialueelle suunnitteilla olevien uusien tuulivoimapuistojen liittämisen kantaverkkoon. Projekti työllistää Enersenseä arviolta noin kahden vuoden ajan, ja sen valmistelut alkavat välittömästi. Urakan arvo on noin 12 miljoonaa euroa.

”Alueelle suunnitellut tuulivoimahankkeet ovat toteutumassa täysimääräisesti. Myös Suomen ja Ruotsin välisen uuden sähkönsiirtoyhteyden, Aurora Linen, rakentaminen etenee suunnitellusti, joten Simojoen sähköaseman laajennus on nyt ajankohtainen. Tulevan kymmenen vuoden aikana Fingrid investoi kantaverkkoon ennätykselliset kolme miljardia euroa, jolla mahdollistetaan energiamurroksen edellyttämä sähköistyminen”, toteaa johtaja Timo Kiiveri Fingridistä.

Simojoen sähköaseman laajennusurakka on Enersenselle merkittävä hanke.

”Hanke tukee erittäin hyvin tavoitteitamme rakentaa yhdessä asiakkaidemme kanssa hiilineutraalia yhteiskuntaa, vahvistaen samalla portfoliotamme vaativien Suomen kantaverkkoon kohdistuvien hankkeiden toteuttajana. Matkamme kohti ympäristöystävällisempää yhteiskuntaa jatkuu”, toteaa Enersensen Transmission Networks -liiketoiminnan johtaja Joni Parkkinen.

Päätös on lainvoimainen hankintalain mukaisen valitusajan päätyttyä.