Pörssitiedote|20.6.2022

Enersenselle aiempaa laajempi rahoituskokonaisuus

Enersense International Oyj
Pörssitiedote 20.6.2022 klo 13.15

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense International Oyj on saanut päätökseen neuvottelut toimintansa rahoituksesta. Yhtiön uusi aiempaa laajempi ja kustannuksiltaan edullisempi rahoituskokonaisuus koostuu pankkitakauslimiiteistä, rahoituslimiitistä, laskurahoituslimiitistä sekä jo nostetuista senior-lainoista. Rahoitusta käytetään toiminnan kehittämiseen sekä käyttöpääoman hallintaan.

Enersensellä on käytössään 10,5 miljoonan euron senior-lainat, jotka erääntyvät vuonna 2026. Enersensellä on jatkossa myös tarvittaessa nostettavissa oleva 5 miljoonan euron sitova rahoituslimiitti, jonka avulla yhtiö pystyy vähentämään kausivaihtelusta johtuvien käyttöpääoman muutoksien vaikutusta liiketoimintaansa.

Aiemmin Enersensellä oli käytössään 36,9 miljoonaa euroa takauslimiittejä. Yhtiö korvaa osan aiemmista takauslimiiteistä osana uutta rahoituskokonaisuutta, ja takauslimiittien yhteismäärä nousee 40 miljoonaan euroon. Uudet takauslimiitit mahdollistavat takauksien maantieteellisesti laajemman käytön. Enersense käyttää takauslimiittejään projektiliiketoimintansa toimitus- ja takuuajan vakuuksina.

Enersensellä oli käytössään 38,7 miljoonan euron laskurahoituslimiitit. Yhtiö on sopinut 5,5 miljoonan euron uudesta laskurahoituslimiitistä, jolloin yhtiön käytettävissä olevat laskurahoituslimiitit nousevat yhteensä 44,2 miljoonaan euroon.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että olemme löytäneet uusia rahoituskumppaneita sekä syventäneet jo olemassa olevia kumppanuuksiamme. Nyt neuvoteltu uusi rahoitussopimus on kustannuksiltaan aiempaa sopimusta edullisempi, mikä on seurausta Enersensen liiketoiminnan positiivisesta kehityksestä ja vahvistuneesta taseesta. Rahoituskokonaisuus mahdollistaa meille tehokkaan käyttöpääoman hallinnan sekä tarjoaa entistä paremmat mahdollisuudet voittaa projekteja niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Takaus- ja laskurahoituslimiittien suurempi määrä valmistaa meitä kasvuun, ja uusi rahoituslimiitti mahdollistaa kasvun rahoituksen nopeastikin”, toteaa Enersensen toimitusjohtaja Jussi Holopainen.