Pörssitiedote|17.1.2023

Sisäpiiritieto: Enersense ja Valoo ovat allekirjoittaneet noin 35 miljoonan euron sopimuksen valokuituverkon rakentamisesta Suomessa

Sisäpiiritieto 17.1.2023 klo 13.15

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense ja suomalainen valokuituyhtiö Valoo ovat allekirjoittaneet sopimuksen valokuituverkon (FTTH = Fiber to the Home) rakentamisesta avaimet käteen -periaatteella. Sopimus on osa Valoon mittavia valokuituverkkojen rakentamishankkeita eri puolella Suomea. Neljälle vuodelle tehdyn sopimuksen arvo kokonaisuudessaan on noin 35 miljoonaa euroa ja se kirjataan Enersensen Connectivity-liiketoiminnan vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Projektin toteutus aloitetaan heti maarakennuskauden alkaessa 2023.

Enersense vastaa kokonaistoimituksesta, joka koostuu projektinjohdosta, verkon suunnittelusta, rakentamisesta ja dokumentoinnista. Rakentaminen painottuu alkuvaiheessa vahvasti Kaakkois-Suomeen Lappeenrannan, Kotkan ja Haminan alueelle.

”Jatkamme pitkäjänteisiä investointejamme suomalaisen tiedonsiirron varmuuteen, turvallisuuteen ja kestävyyteen. Yhteistyö Enersensen kanssa tukee meitä pääsemään tavoitteeseemme rakentaa tulevaisuuden Suomea kestävälle pohjalle. Tämän sopimuksen myötä urakointisopimuksiemme kokonaisarvo nousee yli 300 miljoonan euron”, toteaa Valoon toimitusjohtaja Tommi Linna.

”Kiitämme Valoota luottamuksesta Enersensen FTTH-palveluita kohtaan. Nopeilla tietoliikenneyhteyksillä on merkittävä rooli energiamurroksen tarvitseman jatkuvasti kasvavan datasiirron mahdollistamisessa. Valokuituverkon siirtokapasiteetti on korkea ja valokuituverkko on pitkäikäinen ja energiatehokas vaihtoehto datan siirtämiseen. Nyt saatu sopimus on jälleen osoitus Connectivity-liiketoiminta-alueemme vahvasta osaamisesta tietoliikenneverkkojen toteuttajana", toteaa Enersensen toimitusjohtaja Jussi Holopainen.

ENERSENSE INTERNATIONAL OYJ
Jussi Holopainen