Lehdistötiedote|3.1.2023

Enersense on solminut merkittävän sopimuksen Mustvee-Paide-voimajohtojen uusimisesta

Lehdistötiedote 03.01.2023 klo 10.45

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttajan Enersense International Oyj:n virolainen tytäryhtiö Enersense AS on allekirjoittanut sopimuksen Viron sähkönsiirron kantaverkkoa ylläpitävän AS Eleringin kanssa. Sopimus koskee Mustveen ja Paiden sähköasemien välisen 330 kV:n voimajohdon uudistamista sekä Mustveen ja Kantkylan sähköasemien välisen 110 kV voimajohdon rakentamista.

Enersense AS ja integroitujen verkkojen suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon erikoistunut Leonhard Weiss Oü vastaavat yhdessä hankkeen toteutuksesta. Sopimuksen kokonaisarvo on 36,9 miljoonaa euroa. Enersensen osuus sopimuksesta on noin 18,5 miljoonaa euroa, mikä kirjataan Enersensen International Operations -liiketoiminta-alueen vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Projekti sisältää valmistelu- ja suunnittelutyöt, vanhan olemassa olevan voimajohdon purkamisen sekä 90 kilometriä pitkän kokonaan uuden 330kV ja 110 kV voimajohdon rakentamisen. Projektin odotetaan valmistuvan viimeistään heinäkuussa 2025.

”Enersensellä on kymmenien vuosien kokemus voimajohtojen rakentamisesta. On hienoa, että osaamistamme arvostetaan, ja pääsemme toteuttamaan vaativia projekteja ja toimimaan vastuullisena kumppanina asiakkaillemme. Nyt solmittu sopimus on meille merkittävä ja se vahvistaa asemaamme Baltian markkinassa”, kertoo Enersense International Oyj:n toimitusjohtaja Jussi Holopainen.

Mustveen ja Paiden sähköaseman välisen voimajohdon uudistaminen on tärkeä osa kokonaishanketta, jossa Itämeren alueen sähköverkkoja liitetään Manner-Euroopan sähköverkkoon. Mustvee ja Paide voimajohdon rakentaminen vahvistaa merkittävästi Viron perusyhteyksiä.

Lisätietoa:

Jussi Holopainen, toimitusjohtaja