Yhtiötiedote|2.6.2021

Enersense on solminut merkittävän sopimuksen Tsirguliina-Viru-voimajohtojen uusimisesta

Enersense International Oyj Sisäpiiritieto 2.6.2021 klo 13.30 Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttajan Enersense International Oyj:n virolainen tytäryhtiö Empower AS on allekirjoittanut sopimuksen Viron sähkönsiirron kantaverkkoa ylläpitävän AS Eleringin kanssa. Sopimus koskee Tsirguliinan ja Virun sähköaseman välisen 330 kV:n voimajohdon uudistamista. Empower AS ja integroitujen verkkojen suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon erikoistunut Leonhard Weiss Oü vastaavat yhdessä hankkeen toteutuksesta. Sopimuksen kokonaisarvo on 55,9 miljoonaa euroa, josta Enersensen osuus on arviolta noin 28 miljoonaa euroa. Projekti sisältää valmistelu- ja suunnittelutyöt, vanhan olemassa olevan voimajohdon purkamisen sekä yli 200 kilometriä pitkän uuden voimajohdon rakentamisen. Projektin odotetaan valmistuvan lokakuussa 2025. ”Enersensellä on kymmenien vuosien kokemus voimajohtojen rakentamisesta. On hienoa, että osaamistamme arvostetaan, ja pääsemme toteuttamaan vaativia projekteja ja toimimaan vastuullisena kumppanina asiakkaillemme. Nyt solmittu sopimus on meille merkittävä ja se vahvistaa asemaamme Baltian markkinassa”, kertoo Enersense International Oyj:n toimitusjohtaja Jussi Holopainen. Tsirguliinan ja Virun sähköaseman välisen voimajohdon uudistaminen on tärkeä osa kokonaishanketta, jossa Itämeren alueen sähköverkkoja liitetään Manner-Euroopan sähköverkkoon.