Lehdistötiedote|18.1.2021

Enersense on solminut sopimuksen voimajohtolinjan uudistamisesta liettualaisen LITGRID AB:n kanssa

Enersense International Oyj Lehdistötiedote 18.1.2021 klo 11.00 Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense International Oyj:n International Operations -liiketoimintaan kuuluva liettualainen tytäryhtiö Empower-Fidelitas UAB on allekirjoittanut sopimuksen Liettuan sähkönsiirtoverkkoja ylläpitävän LITGRID AB:n kanssa. Allekirjoitettu sopimus koskee Liettuan rannikolla sijaitsevan Klaipédan kaupungista Latvian puolella sijaitsevan Grobinén kaupunkiin kulkevan 330 kV voimajohtolinjan uudistamista. Enersense toteuttaa projektin avaimet käteen -menetelmällä, ja projektin odotetaan valmistuvan vuoden 2023 tammikuun loppuun mennessä. Työn laajuus sisältää hankkeeseen liittyviä valmistelu- ja suunnittelutöitä, vanhan olemassa olevan voimajohtolinjan purkutyön sekä uuden, kokonaispituudeltaan 33 kilometriä pitkän, voimajohtolinjan rakentamisen. Empower-Fidelitas ja Enersensen virolainen tytäryhtiö Empower AS vastaavat yhdessä projektin toteuttamisesta. Enersensen International Operations -liiketoimintaa johtava Margus Veensalu pitää yhtiön vahvaa osaamista avaintekijänä hankkeen toteutuksessa. "Enersensellä on kymmenien vuosien kokemus voimajohtojen rakentamisesta ja olemme mukana vastaavassa projektissa myös Virossa. On hienoa, että osaamistamme arvostetaan ja pääsemme toteuttamaan vaativia projekteja ja toimimaan vastuullisena kumppanina asiakkaillemme", Veensalu kertoo. Klaipėda–Grobinė-välinen voimajohtolinjan uudistaminen on tärkeä osa kokonaishanketta, jossa Baltian alueen sähköverkot yhdistetään Manner-Euroopan sähköverkkoon. Lisätietoja: Margus Veensalu, EVP, International Operations, Enersense International Oyj Puhelin: +372 50 96 969 Sähköposti: margus.veensalu@empower.ee Jussi Holopainen, CEO, Enersense International Oyj Puhelin: 044 517 4543 Sähköposti: jussi.holopainen@enersense.com  Lyhyesti yhtiöstä: Enersense International Oyj on päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja, joka on vahvasti mukana tukemassa vallitsevaa energiamurrosta ja mahdollistamassa päästötöntä yhteiskuntaa. Enersense-Empower-konsernin pro forma -liikevaihto vuonna 2019 oli noin 242 miljoonaa euroa. Enersensen brändi ja henkilöstön kyky uudistaa toimintatapoja sekä hyödyntää digitaalista teknologiaa tunnetaan erityisesti teollisuuden suurissa rakennusprojekteissa Suomessa ja kansainvälisesti noin 40 maassa. Yhtiö työllistää yhteensä noin 2400 henkilöä. Yhtiön verkkosivut löytyvät osoitteesta https://enersense.com