Tekniikka & Talous: Sähköautojen latausinfran rakentaminen puhututtaa taloyhtiöitä

Tekniikka & Talous haastatteli Enersensen latausliiketoiminnasta vastaavaa Topias Koskelaa liittyen sähköautojen latausinfran rakentamiseen taloyhtiöissä. Lehden mukaan sähköautojen osuus on kovassa kasvussa, ja valtion tuet ovat vauhdittaneet latausinfran rakentamista ympäri Suomea. Enersensen Topias Koskelan mukaan innokkuutta rakentamiseen on erityisesti Helsingissä ja Espoossa.

Latausjärjestelmien vertailu on kuuma aihe taloyhtiöissä, sillä monet ovat sisäistäneet tulevaisuuden tarpeet sekä asunto-osakkeen arvon nousun, jonka sähköautojen latausinfran rakentaminen voi mahdollisesti tuoda. Käytännössä taloyhtiöillä on kaksi vaihtoehtoa, eli edullisempi mutta hitaampi 1-vaiheinen peruslataustekniikka tai tehokkaampi 3-vaiheinen AC-lataus.

”Ratkaisu [1-vaiheinen] on ihan pätevä, mutta entäpä jos sähköautolla ollaankin menossa 400 kilometrin päähän ilman pikalatausta. Silloin ei 3,7 kilowatin hidas lataus aivan riitä, vaan tarvitaan 11 tai 22 kilowatin kolmivaiheista latausta”, Koskela suosittelee artikkelissa.

Koskelan mukaan kaapelointi saattaa kuitenkin jopa tuplata rakentamisen kustannukset riippuen yhtiön sähköpääkeskuksen sijainnista suhteessa parkkipaikkaan sekä yhtiön koosta.

Löydät koko Tekniikka & Talous lehden jutun täältä. Huomioithan, että juttu on luettavissa vain tilaajille.

Jaa