Pörssitiedote|15.9.2022

Enersense alkaa raportoida maatuulivoimahankkeidensa kehitystä – tavoitteena rakentaa 600 MW omaa energian tuotantoa vuoteen 2027 mennessä

Pörssitiedote 15.9.2022 klo 12.00

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense International Oyj alkaa raportoida johtavan maatuulivoiman hankekehitysyhtiön Megatuuli Oy:n hankekehitysportfoliota puolivuosittain osana säännöllistä H1- ja H2-taloudellista raportointiaan. Enersense toteutti Megatuulen hankinnan 1.2.2022 ja omistaa yhtiön sataprosenttisesti.

Megatuuli Oy:n hankeportfolio on tällä hetkellä 3000 MW, josta 1500 MW yhteistyössä Valoremin kanssa ja se jakaantuu seuraavasti:

- Esiselvitysvaihe 2000 MW
- Lupa-, maankäyttö- ja YVA-vaihe 1000 MW

Megatuuli Oy:n hankekehittämät ja rakennus- sekä käyttövaiheeseen edenneet hankkeet:

- Rakennusvaihe 350 MW (Enersenselle tulossa kehityspalkkioita 3.2.2022 tiedotetun mukaisesti vuosien 2022-2025 aikana)
- Valmis ja käyttövaihe 100 MW

Megatuuli Oy:n nykyinen 3000 MW:n maatuulivoimahankesalkku mahdollistaa myös Enersensen oman energiantuotannon kehittämisen. Enersensen energiantuotantotavoite vuoteen 2027 mennessä on 600-700 MW, josta 600 MW on tuulivoimaa ja 100 MW aurinkoenergiaa.

Enersense on tunnistanut jo 200 MW potentiaalisia tuulivoimahankkeita, joita voidaan kehittää omaa energiantuotantoa varten. Lisäksi Enersense on yksilöinyt 20 MW aurinkoenergiaa omaa energiantuotantoa varten.

”Vihreä siirtymä etenee kiihtyvällä vauhdilla näkyen voimakkaana tuulivoiman ja aurinkoenergian kysyntänä, ja jo aiemmin päättämämme strategiset valinnat ovat osoittautuneet onnistuneiksi. Tuulivoiman hankekehitys on pitkäjänteistä yhteistyötä eri toimijoiden kesken ja haluamme tehdä hankkeidemme kehitysvaiheet entistä läpinäkyvämmäksi ja seurattavammaksi”, sanoo toimitusjohtaja Jussi Holopainen.