Sisäpiiritieto: Enersense ja Elisa ovat allekirjoittaneet 30 miljoonan euron projektisopimuksen valokuituverkon rakentamisesta Suomessa

Sisäpiiritieto 9.12.2022 klo 9.00

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense ja suomalainen teleoperaattori ja digitaalisten palveluiden tarjoaja Elisa ovat allekirjoittaneet projektisopimuksen Elisan valokuituverkon (FTTH = Fiber to the Home, ”Kuitu kotiin”) rakentamisesta avaimet käteen -periaatteella. Projekti on yksi osa Elisan valokuituverkkojen tulevien vuosien rakentamisohjelmaa ja se ajoittuu vuosille 2023-2025. Projektin arvo kokonaisuudessaan on noin 30 miljoonaa euroa.

Sopimus kirjataan Enersensen Connectivity-liiketoiminta-alueen vuoden 2022 neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan. Projektin toteutus aloitetaan välittömästi FTTH-alueiden suunnittelulla eri puolella Suomea.

Enersense vastaa kokonaistoimituksesta, joka koostuu projektinjohdosta, verkon suunnittelusta ja rakentamisesta, materiaalilogistiikasta sekä liittymien toimittamisesta.

”Olemme erittäin iloisia Elisan osoittamasta luottamuksesta Enersensen FTTH-palveluita kohtaan. Nopeat kuituverkot omalta osaltaan mahdollistavat päästöttömän yhteiskunnan rakentamista ja se on meille Enersensessä tärkeää. Tällä hetkellä noin 50 prosenttia Suomen kotitalouksista on valokuituverkon piirissä ja seuraavien vuosien aikana FTTH-rakentamisen odotetaan kasvavan merkittävästi”, toteaa Enersensen toimitusjohtaja Jussi Holopainen.

Jussi Holopainen

Jussi Holopainen, toimitusjohtaja