Sähköautojen kokeilut jatkuvat kenttätyössä

Enersense on sitoutunut vähentämään autojensa hiilidioksidipäästöjä vuosittain. Päästötavoitteen saavuttamisessa ajoneuvokannan uusiutuminen ja sähköistyminen on tärkeässä roolissa. Enersensen sähköisen latausinfran rakentajat saivat ensimmäiset sähköautot työkäyttöön jo vuonna 2018 ja sen jälkeen markkinalle on tullut paljon erilaisia automalleja ja vaihtoehtoja.

Vaikka kehitys kehittyy, niin isommissa sähköpakettiautoissa vaihtoehdot ovat kuitenkin edelleen varsin rajalliset. Enersensen Connectivity-liiketoiminnassa käytössä on kevättalvesta asti ollut sähköinen Ford Transit, joka on hankittu Pääkaupunkiseudun alueella tapahtuvaan raidenäyttöjen huoltoon ja korjaukseen. Myös asiakkaan edellytyksenä työssä on ollut vähäpäästöisyys liikuttaessa asemalaitureilla.

Tietoliikenneasentaja Juho Juntunen kuvailee autoa erinomaiseksi ajaa, vakaaksi ja tehokkaaksi. Uuden auton kohdalla haasteeksi on noussut kuitenkin riittävä toimintasäde. Pikkupakkasella kevättalvella toimintamatka oli noin 170 kilometriä ja kesällä maksimissaan 240 kilometriä.

”Teemme päivystysluoneista työtä ja koskaan ei voi tietää minne asti pitää lähteä ajamaan. Välillä akku saattaa kestää kolme-neljä päivää, tosinaan on pakko ladata joka päivä. Se tuo työhön epävarmuutta, kun ei tiedä paljonko ajoa tulee ja missä autoa sitten voi ladata”, Juntunen toteaa.

Jaa