Yhtiötiedote|17.8.2020

Enersense International Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2020: Voimakasta kasvua liikevaihdossa ja vahva käänne kannattavuudessa

Enersense International Oyj Yhtiötiedote 17.8.2020 klo 10.30 Liikevaihto kasvoi 19,6 prosenttia vuoden 2019 ensimmäiseen vuosipuoliskoon verrattuna. Liikevaihto kohosi 31,2 miljoonaan euroon ja käyttökate nousi 1,1 miljoonaan euroon vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Vahva käänne kannattavuudessa on tapahtunut ja se etenee oikeasuuntaisilla urilla. Tämä tiedote on tiivistelmä Enersense International Oyj:n 1.1.-30.6.2020 puolivuosikatsauksesta. Puolivuosikatsaus on nähtävillä kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä olevassa PDF-tiedostossa sekä Enersensen verkkosivuilla osoitteessa www.enersense.fi/sijoittajat. 1.1.–30.6.2020 lyhyesti
  • Liikevaihto 31,2 (26,1) miljoonaa euroa, kasvua 19,6 (3,0) prosenttia
  • Käyttökate 1,1 (-0,8) miljoonaa euroa
  • Käyttökatemarginaali 3,5 (-3,1) prosenttia
  • Liikevoitto 0,5 (-1,4) miljoonaa euroa
  • Liikevoittoprosentti 1,8 (-5,2) prosenttia
1.1.–30.6.2020 pääkohdat
  • Enersense raportoi toiminnastaan tässä puolivuosikatsauksessa aiemmin ilmoitetun kahden liiketoiminta-alueen mukaan: Projektit ja Henkilöstöpalvelut.
  • Maaliskuussa 2020 toteutui Enersensen omistajapohjan merkittävä muutos – mukana operatiivinen johto ja yrittäjistä koostuva sijoittajaryhmä. MBÅ Invest Oy:stä tuli Enersense International Oyj:n uusi pääomistaja.
  • Maaliskuussa 2020 Enersense solmi Areva GmbH:n kanssa Olkiluoto 3 -ydinvoimalahankkeeseen liittyvän merkittävän, sähkötöiden koordinointia sekä resurssitoimitusta koskevan sopimuksen.
  • Varsinainen yhtiökokous pidettiin 6.4.2020 Porissa.
  • Enersense International Oyj päätti Lago Kapital Oy:n kanssa solmitun Liquidity Providing (LP) -markkinatakaussopimuksen. Sopimuksen mukainen markkinatakaus päättyi 24.4.2020.
  • Huhtikuussa 2020 Enersense Works Oy solmi sopimuksen putki-, teräsvarustelu- ja eristystyöstä Europlan Engineeringin kanssa.
  • Enersensen ranskalainen tytäryhtiö Enersense SAS solmi Flamanville-ydinvoimalahankkeeseen liittyvän sopimuksen Framatome-nimisen yhtiön kanssa toukokuussa 2020.
  • 15.6.2020 Enersense International Oyj nosti vuoden 2020 käyttökatearviota 2,5–3,5 miljoonaan euroon.
  • Kesäkuussa 2020 Rauma Marine Constructions ja Enersense Works Oy solmivat uusia sopimuksia Tallink MyStar -projektissa.
Empower Oyj:n osto
  • Raportointikauden jälkeisenä tapahtumana Enersense International Oyj toteutti yrityskaupan, jonka myötä Empower Oyj:stä tuli Enersense International Oyj:n 100-prosenttisesti omistama tytäryhtiö. Yrityskaupan täytäntöönpano toteutettiin 31.7.2020.
KESKEISET TUNNUSLUVUT
    1-6/2020 1-6/2019 Muutos  1-12/2019
Liikevaihto (1 000 EUR) 31 238 26 117 19,6 % 58 057
Käyttökate (1 000 EUR)           1 089 -810 -783
Käyttökate % 3,5 -3,1     6,6 % yks -1,3
Liikevoitto 547 -1 364 -1 897
Liikevoitto % 1,8 -5,2     7,0 % yks -3,3
Kauden tulos (1 000 EUR)             244 -1 384 -2 133
Omavaraisuusaste % 27,1 37,0 -9,9 % yks 32,3
Nettovelkaantumisaste % 28,1 36,9 8,8 % yks 36,8
Oman pääoman tuotto % 3,6 -18,8 22,4 % yks -27,7
Osakkeiden lukumäärä 5 947 729 5 947 729 5 947 729
Osakekohtainen tulos EUR           0,04             -0,23 -0,36
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin 817 819 -0,2 % 884
Vuoden 2019 tilinpäätöstiedot on tilintarkastettu. Vuosipuoliskojen tunnuslukuja ei ole tilintarkastettu. LIIKEVAIHTO LIIKETOIMINTA-ALUEITTAIN Enersense raportoi toiminnastaan tässä puolivuosikatsauksessa aiemmin ilmoitetun kahden liiketoiminta-alueen mukaan: Projektit ja Henkilöstöpalvelut. Projektit-liiketoiminta-alue keskittyy tuottamaan resurssi- ja urakointipalveluita sekä alihankintaketjun hallintapalveluita kotimaisten ja kansainvälisten teollisuushankkeiden tarpeisiin. Henkilöstöpalvelut-liiketoiminta-alue keskittyy tuottamaan kotimaan teollisuuden henkilöstötarpeisiin monipuolisia ratkaisuja muuttuvan työelämän kehityksen myötä.
1-6/2020 1-6/2019 Muutos EUR Muutos % 1-12/2019
Projektit 24 380 17 416 6 964 40,0 36 067
Henkilöstöpalvelut 6 858 8 701 -1 842 -21,2 18 990
LIIKEVAIHTO KOHDEALUEITTAIN