Näin vältät virheet sähköauton latausjärjestelmän hankinnassa

Sähköautojen latausjärjestelmien hankinta on taloyhtiöille ja yrityksille suuri investointi. Kokeneen asiantuntijan käyttö jo hankkeen kartoitusvaiheessa säästää merkittävästi kustannuksia ja varmistaa sähköverkon toimivuuden myös jatkossa.

’’Tarjouksia laitteista ei kannata suin päin lähteä pyytämään, sillä ne johtavat usein umpikujaan’’, kertoo Enersensen latausliiketoiminnasta vastaava Topias Koskela.

Sähköautojen latausjärjestelmien osaaja Enersense on järkevän taloyhtiön ja yrityksen ensimmäinen ja turvallinen kontakti latausasemahankkeissa. Sähköautojen latausjärjestelmien hankinnalla voi olla pitkäaikaiset vaikutukset jopa sähköverkon toimivuuteen.

”Laadukkaalla kartoituksella vältetään sekä laitteisiin että verkkoon liittyvät riskit. Hankkeesta saadaan kustannustehokas ja kokonaistaloudellinen, kun se on mitoitettu ja toteutettu tarvelähtöisesti – kiinteistön sähköverkon ja sen eri mahdollisuudet huomioon ottaen.”

Merkittäviä lisäkustannuksia voi tilaajalle tuoda kaupungeissa kaapelointien uusimistarve sekä maankaivutyöt, jos ne tulevat yllättäen esiin vasta hankkeen edetessä.

”Enersense toimittaa latausasemien kokonaisratkaisuja, mutta meiltä saa kyllä myös pelkän kartoituksen. Sen kustannus on taloyhtiöille ja yrityksille usein vain muutamia satoja euroja. Se on pieni hinta siitä, että hanke onnistuu aikataulussa ja kustannukset pysyvät hallinnassa’’, toteaa Enersensen Helsingin yksikön sähköautolatausliiketoiminnan työnjohtaja Tatu Vattulainen.

Asiakkaalle latausjärjestelmien hankinnassa suurin ongelma on hahmottaa kokonaisratkaisu ja sen kustannus. Samalla kun laitetoimittajat haluavat myydä vain omia laitteitaan, haastetta asiakkaille lisää se tosiasia, että kentällä toimii paljon erilaisia pelureita.

”Eräässä tapauksessa yhden latauslaitteen hankinta ja asennus olivat tulleet maksamaan asiakkaalle jopa 5 000 euroa, kun Enersense olisi voinut toteuttaa sen alle puolella tästä summasta’’, Koskela mainitsee esimerkkinä.

Lisäksi turvallisuustekijät ovat tärkeä osa Enersensen osaamista. Jos kokonaisuutta ei huomioida ja verkko esimerkiksi ylikuormittuu, voi seurauksena olla kiinteistön pääsulakkeiden jatkuva palaminen, jossain tapauksessa jopa vakavat paloturvallisuusriskit.

”Parkkipaikoilla näkee edelleen sähkö- ja hybridiautoja ladattavan tavallisista lämmityspistokkeista, joita ei ole tarkoitettu kuitenkaan monen tunnin mittaiseen sähköauton lataamiseen – varsinkaan kesäaikaan. Lataustehoista johtuen tavalliset lämmitystolppien pistokkeet lämpenevät niin kuumiksi, ettei niihin pysty paljain käsin edes koskemaan sormiaan polttamatta, ongelma korostuu erityisesti kesäaikaan, johon niitä ei ole alun perin edes suunniteltu.’’

Artikkeli on aiemmin julkaistu pidempänä versiona 12.6.2020 Helsingin Sanomien Tulevaisuuden Suomi -liitteessä ennen Enersensen ja Empowerin yrityskauppaa.

Lisätietoja:

Topias Koskela, Service Portfolio Manager
Puhelin: +358 50 401 7294
Sähköposti: topias.koskela@empower.fi

Jaa