Sähköasemat sähköistyvät myös liikenteen osalta

Fingridin sähköasemia sähköistetään myös liikenteen osalta ja entistä useammin henkilökunnan ja palvelutoimittajien käytössä on sähköautojen latausmahdollisuus. Latausasemia tullaan asentamaan  kaikille uusille sähköasemille ja myös osaan vanhoista asemista. Enersense on mukana hankkeessa latausasemien toimittajana.

”Haluamme omalta osaltamme edesauttaa matkaa kohti hiilineutraalia Suomea, minkä vuoksi Fingridin uusille sähköasemille asennetaan latausmahdollisuus henkilökunnan ja palvelutoimittajien käyttöön. Tämän lisäksi olemassa oleville sähköasemille toteutetaan ja on osittain jo toteutettu latauspisteet erillisen tarveharkinnan kautta”, kertoo Fingridin aluepäällikkö Jouko Loikala.

Enersense on toimittanut Elintan valmistamia 22kW AC-latausasemia Fingridin sähköasemille ympäri Suomea. Latausasemia asennetaan kaikille uusille asemille aina kaksi kappaletta. Tämä mahdollistaa myös Enersensen omien, kenttätyössä käytettävien autojen sähköistämistä, sillä latausinfraa on saatavilla laajemmin.

’’Nykyisten markkinoilta saatavien sähköpakettiautojen kanto- ja vetokyvyt ovat vielä hieman vajavaiset sähköasemilla tarvittavien työkalujen ja -koneiden kuljetukseen, ja vaikka ne olisivatkin riittävät, niin paino syö merkittävästi autojen toimintamatkaa edestakaisen matkan kulkemiseksi ilman välilatauksia. Kun sähköasemilla kuitenkin työskennellään useasti monta tuntia yhdellä käynnillä, niin tänä aikana ehtii saamaan akkuihin riittävästi varausta, mikä edistää myös raskaammalla kuormalla liikkuvan kaluston sähköistämistä”, kertoo Enersensen sähköisestä liikenteestä vastaava johtaja Topias Koskela.

Tähän mennessä Enersense on toimittanut latausasemia seuraaville sähköasemille: Uusnivala, Hirvisuo, Kristenstad, Toivila, Koria, Imatra, Yllikkälä, Vuoksi, Tehtaanmäki, Pernoonkoski, Lavianvuori, Forssa, Hikiä, Orimattila, Multisilta ja Nurmijärvi.

 

Jaa